Wat is fast fashion?
We verdienen meer, en geven meer geld uit aan kleding
Het percentage van het inkomen dat aan kleding wordt besteed is in Europa van 2 – 5% van het besteedbaar inkomen gestegen naar 10 – 15% van het besteedbaar inkomen.
Continue, en snelle stroom aan nieuwe kledingtrends
De opkomst van fast fashionbedrijven als bijvoorbeeld de H&M en Zara sinds de jaren 90 hebben de consument gewend laten raken aan een continue stroom nieuwe kledingtrends.
We worden online continu verleid en beïnvloed tot aankopen
Door de sociale media en de kracht van influencers, kan de consument via de tijdlijnen op zijn of haar account continu bewerkt worden met steeds sneller opeenvolgende kledingtrends.
Fast fashion kleding is vaak van slechte kwaliteit
De grote modeketens houden zich alleen maar bezig met één ding, winst! Deze winst is afhankelijk van onze wens om nieuwe kleding te willen dragen. Dus waarom deze wens niet een beetje helpen? Grote ketens produceren honderden miljoenen kledingstukken per jaar. Des de eerder deze kleding slijt, des de sneller we weer in de winkel staan om nieuwe kleding te kopen. Door het gebruik van textiel die steeds goedkoper gemaakt moeten worden, is het de kwaliteit waar we als eerste inleveren.
De productieomstandigheden waaronder de Fast fashion kleding wordt gemaakt vaak problematisch. Wereldwijd werken zo'n 47 miljoen mensen in de kledingindustrie, waarvan 85% vrouw. Veelal wordt de kleding in sweatshops in lagelonenlanden geproduceerd onder schrijnende omstandigheden. Het gros van de naaisters verdient geen leefbaar loon, met onmenselijk lange werkweken tot gevolg. In Aziatische kledingfabrieken maken naaisters vaak werkweken van 60 tot 90 uur.
De milieu-impact van fast fashion is enorm
Voor de productie van 1 katoenen T-shirt is 2500 liter water en 20 cl chemicaliën nodig. Voor een spijkerbroek is 7000 liter water nodig. De wereldwijde productie van katoen verbruikt 22,5% insecticide en 10% pesticiden van de totale hoeveelheden die wereldwijd gebruikt worden. Er wordt dus in gigantische aantallen, en met een hoog tempo geproduceerd. Helaas is het ook het geval dat van deze productie een groot deel onverkocht blijft. Van de 950 miljoen kledingstukken die in 2020 op de Nederlandse markt kwam werden er 790 miljoen verkocht. Dat betekent dat 160 miljoen kledingstukken onverkocht bleven, wat in feite verspilde grondstoffen betekent. De verwachting is dat dat getal verder zal oplopen door fast fashion.
Vervolgens wordt deze fast fashion kleding vaak weggegooid
In Nederland gooien we per jaar 235 miljoen kilo textiel weg, waarvan slechts 28 kg (2018) in kringloopwinkels belandt. Van de 40 kledingstukken die elke Nederlander per jaar wegdoet, gaan er 24 naar het afval.
Dit alles komt met een zware prijs. Een prijs die achter de schermen grotendeels wordt betaald door mensen in ontwikkelingslanden én door ons milieu. Een prijs die voorheen voor de consumenten niet zichtbaar was, maar die nu gelukkig steeds duidelijker wordt.
Slow fashion is in opkomst!
Hoe kun jij een meer bewuste consument worden? Het begint met jezelf op te leiden, in te lezen en je voornamelijk open te stellen voor verandering. Koop duurzame en eerlijke kleding! Koop lokaal, koop tweedehands en koop bij onafhankelijke ontwerpers. Wanneer we dit gaan doen kunnen we samen het verschil maken. Slow fashion is in opkomst en het 'suffige' imago hieromheen is ouderwets.
Samen op weg naar slow fashion
Gelukkig groeit de beweging van producenten en consumenten die dit belastende mode-systeem wil veranderen. Geen massaproductie meer maar duurzame mode die lang meegaat, weinig belastend voor het milieu is en geproduceerd wordt onder menswaardige omstandigheden.
Er zijn steeds meer initiatieven te vinden die, ieder op hun eigen manier, bijdragen aan de verduurzaming van de kledingindustrie. Wij zetten een aantal fashionalternatieven voor je op een rijtje. Vintage, fair, green of vegan fashion, wat vind jij het belangrijkst?
Vintage fashion is een duurzaam alternatief voor fast fashion. Want als jij andermans kleding hergebruikt, hoeven er geen nieuwe hulpbronnen aangesproken te worden en hoeft de kleding niet geproduceerd te worden (onder slechte arbeidsomstandigheden). Gelukkig is het aanbod van vintage kleding de afgelopen jaren sterk gegroeid.
Green fashion is een ander alternatief dat bijdraagt aan de beweging naar slow fashion. Het belangrijkste doel van green fashion is het verminderen van de belasting van het milieu door de mode-industrie. Er zijn verschillende manieren om mode duurzamer te maken. Zowel de kwaliteit van de kleding, de gebruikte materialen, het energieverbruik voor de productie en het transport ervan zijn bepalend hiervoor.
Wil je toch graag iets nieuws kopen, dan kan je je richten op modemerken die Fair Trade mode verkopen. Fair Fashion richt zich op eerlijke kleding die onder menswaardige omstandigheden is geproduceerd. Dit kan in een ontwikkelingsland zijn, maar bijvoorbeeld ook in Nederland door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Kies voor de kledingcontainer, niet de afvalbak!
Ben je uitgekeken op een kledingstuk of is het versleten? Gooi het dan zeker niet bij het afval, want er zijn nog genoeg nuttige doeleinden voor te vinden! Helaas gooien we jaarlijks in Nederland zo'n 135 miljoen kilo textiel weg. Helaas wordt daarvan nog slechts ongeveer een kwart gerecycled. En dat terwijl zelfs kapotte kleding nog hergebruikt kan worden. Zoek een container bij je in de buurt, of geef een je zak met oude kleren af bij een H&M filiaal. Kortom, maak de slow fashion cirkel weer rond!